Tijdens de groepsbespreking (drie keer per jaar) bespreekt de IB-er samen met de groepsleerkracht de resultaten. Op basis hiervan worden er groepsplannen opgesteld. Indien gewenst kan de leerkracht tussentijds ook een beroep doen op de IB-er als er zorg wordt gesignaleerd.
De IB-er komt regelmatig in de groep kijken; tijdens een groepsbezoek (twee keer per jaar) of tijdens een observatie vanwege zorgen m.b.t. een bepaalde leerling of de groep in het algemeen.
Indien er behoefte is aan expertise van buitenaf, kan de school een beroep doen op externe partijen zoals schoolmaatschappelijk werk (SMW), de schoolcontactpersoon vanuit Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO), https://www.pporotterdam.nl, logopedie en fysiotherapie. Dit vindt altijd plaats in samenspraak met ouders. Voor ouders die graag een gesprek willen met betrekking tot de zorg voor hun kind is de leerkracht het eerste aanspreekpunt.
De intern begeleiders hebben ook overleg met andere intern begeleiders binnen het samenwerkingsverband en onderhouden zij contacten met scholen voor speciaal (basis-) onderwijs, de schoolverpleegkundige, schoolmaatschappelijk werk en andere hulpverlenende instanties.