Cultuur en Muziek

Het Cultuurtraject Rotterdam is een inspirerende educatieve route voor leerlingen langs concertzalen, theaters en musea in Rotterdam. Gedurende hun schoolloopbaan maken leerlingen kennis met iedere kunstdiscipline: beeldende kunst, dans, media, theater, muziek, erfgoed en literatuur.

De activiteiten nodigen uit om te kijken, te luisteren en je open te stellen voor het nieuwe, het andere. Maar ze nodigen ook uit om zelf aan de slag te gaan en zo spelenderwijs te ontdekken wat het is om kunst te maken. En er is altijd ruimte voor leerlingen om met elkaar te praten over wat ze hebben gezien en gedaan.

Leerlingen komen in contact met beeldend kunstenaars, dansers, acteurs, fotografen en muzikanten. Met regisseurs, choreografen, filmmakers en ontwerpers. Met denkers en met makers, amateurs en professionals.

Elke leerling doet twee activiteiten per jaar. In groep 1 tot en met 4 gebeurt dat vaak op school. Vanaf groep 5 in het primair onderwijs en in het voortgezet onderwijs gaan de leerlingen steeds vaker naar buiten.

Aan het eind van het Cultuurtraject Rotterdam is de leerling bekend en vertrouwd met de kunsten in het algemeen en de plekken in de stad waar ze worden beoefend en getoond.

Het Cultuurtraject Rotterdam wordt georganiseerd door het KCR.

Tevens worden er op school door de SKVR muzieklessen verzorgd en krijgt ieder kind (bijna) wekelijks muziekles van een docent van SKVR.

OBS De Pijler

W.G. Witteveenplein 10