Cultuur en Muziek

Cultuur

Het Cultuurtraject Rotterdam is een inspirerende educatieve route voor leerlingen langs concertzalen, theaters en musea in Rotterdam. Gedurende hun schoolloopbaan maken leerlingen kennis met iedere kunstdiscipline: beeldende kunst, dans, media, theater, muziek, erfgoed en literatuur.

De activiteiten nodigen uit om te kijken, te luisteren en je open te stellen voor het nieuwe, het andere. Maar ze nodigen ook uit om zelf aan de slag te gaan en zo spelenderwijs te ontdekken wat het is om kunst te maken. En er is altijd ruimte voor leerlingen om met elkaar te praten over wat ze hebben gezien en gedaan.

Leerlingen komen in contact met beeldend kunstenaars, dansers, acteurs, fotografen en muzikanten. Met regisseurs, choreografen, filmmakers en ontwerpers. Met denkers en met makers, amateurs en professionals.

Elke leerling doet twee activiteiten per jaar. In groep 1 tot en met 4 gebeurt dat vaak op school. Vanaf groep 5 in het primair onderwijs en in het voortgezet onderwijs gaan de leerlingen steeds vaker naar buiten.

Aan het eind van het Cultuurtraject Rotterdam is de leerling bekend en vertrouwd met de kunsten in het algemeen en de plekken in de stad waar ze worden beoefend en getoond.

Het Cultuurtraject Rotterdam wordt georganiseerd door het KCR.

Muziek

SKVR heeft 8 Wijkmuziekscholen in Rotterdam. In alle wijken is de opzet hetzelfde: op één vaste dag in de week na schooltijd worden er muzieklessen gegeven door vier SKVR-docenten.

De Wijkmuziekscholen zijn toegankelijk voor kinderen die in de buurt wonen of in de buurt naar school gaan.

De Wijkmuziekschool is een laagdrempelige plek waar kinderen vanaf groep 5 en voor viool zelfs vanaf groep 3, instrumentale muzieklessen kunnen volgen.

Er worden groepslessen gegeven aan maximaal 8 kinderen tegelijk.

De wekelijkse groepsles wordt eens in de 5 à 7 weken vervangen door een orkestles. De kinderen van de verschillende instrumenten repeteren dan onder leiding van één van de docenten aan gezamenlijke stukken.

De Wijkmuziekschool Feijenoord vindt voor o.a. leerlingen van de Pijler plaats op donderdagmiddag na schooltijd bij de kleine Pijler aan de Rijtuigweg 1. Vooraf vinden er proeflessen plaats waarna leerlingen kunnen worden aangemeld. Aanmeldingen gaan via de coördinator van de SKVR Wijkmuziekschool.

Deelnemen aan de Wijkmuziekschool kost € 150,- per jaar. Er zijn verschillende kortingsmogelijkheden. Bijvoorbeeld met de RotterdamPas, of door een vergoeding van het Jeugdfonds Cultuur. Meer informatie hierover is te vinden op de website van de SKVR.

Via onze maatschappelijk werkster, Birgül Atas, kan een aanvraag gedaan worden voor het Jeugdfonds Cultuur.